zaterdag 1 april 2021 | |||||||||||||||||
LEATHER COVER EMBROIDERY STITCH |
|||||||||||||||||
Deze afgelopen maand gingen we de uitdaging aan om de rugversiering te maken naar voorbeeld van de video op You Tube van de Thaise boekbindster:
https://www.youtube.com/watch?v=GUyHSEHuXNI |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
VARIATIES IN 'EMBROIDERY' |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
VARIATIES IN SLUITINGEN | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
VARIATIES IN VERSTEVIGING VAN HET LEER | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
boeken met rechte rug door meenaaien van ruggenbordje |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
A. Aparte Boekjes |
|||||||||||||||||
1. Biscuit-boekjes |
|||||||||||||||||
Vorige maand vertelde Annemiek over ’boeken smullen’, waarvan vele voorbeelden op internet te vinden zijn. Dat inspireerde Fem om biscuit-boekjes te gaan maken. De biscuits die zij gebruikte zijn geursteentjes voor in de linnenkast. De chocolade- en vanille-vulling zijn boekblokjes waarvan de buitenste blaadjes op de binnenzijde van de biscuits zijn gelijmd. Fem heeft genaaid met een kruissteek in de kleur van het boekblokje. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Corrie maakte in 2005-2006 deel uit van ‘cluster 7, Magnificent seven +’. Zij kozen toen voor het thema Grenzeloos, voor een boekformaat van 20x20 cm, voor toepassen van de gessotechniek op papier en voor het verwerken van een pop-up in het boek. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Corrie had dit boek ingebonden voor het Koppermaandagproject. Maar dat ging helaas niet door. Zij heeft de twee vrouwen op het voorplat sjablonerend weergegeven en Multatuli op het achterplat. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Liefdesbrieven van Multatuli, ontwerp en bindwijze van Corrie. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
1. Tunnelboek à la pagina 79 |
|||||||||||||||||
Fem heeft kaarten uit de boekbindserie, ooit uitgegeven door de Stichting Handboekbinden, uitgesneden, een zigzag gevouwen en de kaarten erin geplakt. Resultaat een 3D boekbindatelier. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Fem heeft het Palm-Leaf book gevuld met gewaxte stroken die ze ooit in 2008 heeft gemaakt als proefjes voor het bewerken van het Standing book. Ik heb de Palm Leaf pagina's van blauw papier beplakt met witte strookjes waarop spreuken staan. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
3. Fan Book à la pagina 86 |
|||||||||||||||||
Fem heeft de strookjes van het ‘Fanbook’ beplakt met de letters van haar favoriete lettertype. Dit alfabet heeft zij in meerdere hoogtes en gebruikt ze om namen uit voorborden te snijden.
Door de ronde vormen kan zij de bekleding goed naar binnen slaan. De losse strookjes worden met een boekschroef aan elkaar gehecht en kunnen vervolgens zo uitgewaaierd worden. Voor een alfabet is dit model zeker geschikt. Je ziet het ook veel in gebruik bij schilders- en interieurzaken als boekje met kleurenmonsters en stalen. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Alisa Golden heeft voortgeborduurd op de originele binding van Daniel Kelm’s Wire-edge-binding. Wat overeenkomt is dat het boekje gevormd wordt door katernen in de rug aan elkaar te knopen. De losse katernen bestaan uit een dubbelgevouwen blad waarin bij Alisa een karton geplakt wordt en in de vouw een stokje of i.d. ter dikte van het karton. Bij Daniel Kelm zijn het katernen van een dikkere papiersoort en wordt in de vouw een ijzeren draad gelegd waar omheen geknoopt wordt. Via google kun je veel over hem en zijn werkwijze vinden. Fem en ik zijn nu te werk gegaan volgens de beschrijving van Alisa Golden. |
|||||||||||||||||
Fem heeft marmers en passe-partout karton gebruikt. |
|||||||||||||||||
Ik heb tekenpapier, rood karton en fixative gebruikt. |
|||||||||||||||||
Het tekenpapier heb ik om een dubbele laag karton gevouwen om de dikte van de stokjes, die ik in de rug wilde gebruiken, te verkrijgen. Daarna heb ik op de witte pagina’s via sjablonen, gekocht bij Wish, met chalkpoeder en viltstiften gekleurd. Vervolgens per tekening direct gefixeerd met Crystal Kote van Helmar, want anders veeg je de chalk meteen weer weg. Was erg leuk om te doen en tijdens het werken aan dit boekje, dat ik in eerste instantie vrij onnuttig vond, kwamen er steeds meer toepassings-ideeën in me op. Zeker ook bruikbaar voor werken met kinderen. En volgens mij kun je dit boekje steeds weer uitbreiden door er een nieuw katern aan vast te knopen. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Het Spiderbook, beschreven op pagina’s 137 t/m 140, nodigde uit om beeldend te realiseren. Jopie vond in het tijdschrift Puur van Natuurmonumenten een foto van een dikke, vette spin, volgens haar zo’n eng beest, maar wel heel mooi. Dus pronkt deze spin op het voorplat van haar spiderbook |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ik heb het spiderbook gemaakt van stroken Zaansch Bord. De sluitingsbandjes zijn bevestigd met kleine gele splitpennetjes. De foto van de spin, zwevend tussen hortensiabloemen, heb ik ooit gemaakt op een zomerse dag in augustus 2015. | |||||||||||||||||
Project van komende maand: een Tied-binding à la Alisa Golden of de Wire-edge-binding à la Daniel Kelm of welke andere variatie dan ook. |