zaterdag 1 april 2021

LEATHER COVER EMBROIDERY STITCH
Deze afgelopen maand gingen we de uitdaging aan om de rugversiering te maken naar voorbeeld van de video op You Tube van de Thaise boekbindster: https://www.youtube.com/watch?v=GUyHSEHuXNI


RESULTATEN

   Jopie

Gebonden in leer
 Coby

Gebonden in Zaansch Bord

Coby
Gebonden in wit gekreukeld leer
met zilveren stippen.
Annemiek

De zwart omrande gaatjes zijn veroorzaakt door het maken van de gaatjes
in meubelleer
met een laser-graveer apparaat.
Corrie
Gebonden in dun leer
Eline

Een decoratieve binnenkant door beplakken van het suède met sierpapier.
Fem
Bewerkt leer met zijdevloei.

Gebonden in meubelleer.
Ine
Gebonden in skai

Gebonden in skai

VARIATIES IN 'EMBROIDERY'

Dit boek heeft Annemiek met rode en zwarte draden met hetzelfde gaatjespatroon plus twee gaatjes extra boven en onder genaaid.

Ik heb zowel voor als achter een extra langsteek genaaid door de rij gaatjes die er al waren.


VARIATIES IN SLUITINGEN
Het rood-zwarte gedeelte op voor- en achterplat is door Annemiek gehaakt tussen twee losse delen leer in. Corrie heeft aan de voorkant twee stukjes leer aan elkaar geborduurd. Een viltlont, bevestigd op het voorplat, sluit via een eyelet in de overslag het boek.
Coby gebruikte voor dit boekje wit gekreukeld leer met wat zilver erop. Zij maakte de sluiting door een lip aan het achterplat via een strookje op het voorplat te schuiven en het met een pen vast te klemmen.
Coby heeft dit boekje gemaakt van Zaansch Bord. Voor de sluiting schuift een lip aan het achterplat via een snede in het voorplat. De lip van dubbel Zaansch Bord is met een siersteek op het achterplat vastgenaaid en op de strip zelf.
Ik heb skai gebruikt en het leer dubbel gestikt. De strip voor de sluiting zit vastgenaaid op het achterplat en sluit via het vastgenaaide strookje op het voorplat het boek. Bij dit boek heb ik het met zijdevloei bewerkte leer door laten lopen tot de helft van de voorsnede. De overstekende randjes tegengeplakt met krafttex, eyelets erdoor geslagen en een veterband aan 1 eyelet geknoopt. Zo kan het boek dan gesloten worden.


VARIATIES IN VERSTEVIGING VAN HET LEER
Eline heeft het suède gecacheerd met sierpaper voor extra stevigheid. Ik heb de platten aan de binnenkant tegengeplakt met kofferbord.


Het leer kan op de naaimachine met de binnenkanten tegen elkaar genaaid worden ,
eventueel met een dun karton ertussen.




CONCLUSIE:

- het rugnaaisel is zeer decoratief.
- het rugnaaisel is eenvoudig volgens een regelmatig patroon aan te brengen.
- het patroon kan naar wens ingekort of verlengd worden.
- de katernen moeten niet te dun zijn om te veel tussenruimte tussen de katernen onderling te voorkomen.
- het rugnaaisel kan gevarieerd worden door het gebruik van verschillende kleuren garens.
- rug met katernen kan ook als apart onderdeel van een band met opgezette platten gemaakt worden.
- na naaien gaat het boek vanzelf rond staan, met als gevolg trappetjes van het boekblok aan de voorsnede.
- om trappetjeseffect te voorkomen kan er in de rug een ruggenbordje meegenaaid worden.

 
boeken met rechte rug door meenaaien van ruggenbordje


ANDERE
BOEKBIND- en VOUW-OBJECTEN

A. Aparte Boekjes

1. Biscuit-boekjes

Vorige maand vertelde Annemiek over ’boeken smullen’, waarvan vele voorbeelden op internet te vinden zijn. Dat inspireerde Fem om biscuit-boekjes te gaan maken. De biscuits die zij gebruikte zijn geursteentjes voor in de linnenkast. De chocolade- en vanille-vulling zijn boekblokjes waarvan de buitenste blaadjes op de binnenzijde van de biscuits zijn gelijmd.
Fem heeft genaaid met een kruissteek in de kleur van het boekblokje.
 
Biscuit-boekjes samengesteld door Fem.


2. Grensland-boek: Grenzeloos

Corrie maakte in 2005-2006 deel uit van ‘cluster 7, Magnificent seven +’. Zij kozen toen voor het thema Grenzeloos, voor een boekformaat van 20x20 cm, voor toepassen van de gessotechniek op papier en voor het verwerken van een pop-up in het boek.
Als inspiratiebron nam Corrie een oneindige rij mensen. Wachtend op de bus? Komend van hun werk?
Het kon alle kanten opgaan, maar al werkend kwam ze er niet onderuit de actualiteit erbij te betrekken.
Dat is voor haar ook de achterliggende gedachte bij de inhoud van dit boek. De oneindige rij mensen loopt door het hele boek en over het omslag.
Bij de ontwerpkeuze voor de band wilde ze de nadruk leggen op de veerkracht van mensen en dat dit soms niet zo zichtbaar is, maar wel aanwezig. Het boekblok heeft ze genaaid en in het omslag gelijmd. Als sluiting dient een bedrukte strip van kalkpapier, die magnetisch op elkaar klikt.
Zo werd het boek Grenzeloos in 2006 vorm gegeven,zoals te zien op de linker foto.
Maar nu, in 2021 is Corrie van gedachten veranderd en heeft ze het boek in een andere omslag gestoken, een landschap voorstellend, gerealiseerd in linnen, zoals de rechter foto toont.


Grenzeloos uit 2006

Grenzeloos uit 2021


3 . Liefdesbrieven van Multatuli.

Corrie had dit boek ingebonden voor het Koppermaandagproject. Maar dat ging helaas niet door.
Zij heeft de twee vrouwen op het voorplat sjablonerend weergegeven en Multatuli op het achterplat.
Liefdesbrieven van Multatuli, ontwerp en bindwijze van Corrie.


4. Buidelboek 21ste eeuw

Zonder vooropgezet plan begon Corrie met het bewerken van een stuk leer met sitspapier. Daar maakte ze een achterflap van en twee voorflappen die ze op de achterflap festoneerde.
Daarna naaide zij twee katernen met een tussenstokje aan elkaar.

De katernen naaide zij vervolgens door het leer heen
op de achterflap.

Nadat het geheel dubbelgeklapt was,
maakte zij een sluiting.
Volgens Corrie was dit interresant en leuk om te doen om zich spontaan te laten verrassen door hetgeen het zou worden.
Conclusie: een geslaagd boek dat een eigen leven wilde leiden.
En Corrie betitelt het als een 21ste eeuws buidelboek!


B. Modellen van Alisa Golden uit Making Handmade Books

1. Tunnelboek à la pagina 79

Fem heeft kaarten uit de boekbindserie, ooit uitgegeven door de Stichting Handboekbinden, uitgesneden, een zigzag gevouwen en de kaarten erin geplakt. Resultaat een 3D boekbindatelier.


2. Palm Leaf Book à la pagina’s 84 en 85

Fem heeft het Palm-Leaf book gevuld met gewaxte stroken die ze ooit in 2008 heeft gemaakt als proefjes voor het bewerken van het Standing book.
Ik heb de Palm Leaf pagina's van blauw papier beplakt met witte strookjes waarop spreuken staan.
   
Palm Leaf book van Fem
Palm Leaf book van Ine

3. Fan Book à la pagina 86

Fem heeft de strookjes van het ‘Fanbook’ beplakt met de letters van haar favoriete lettertype. Dit alfabet heeft zij in meerdere hoogtes en gebruikt ze om namen uit voorborden te snijden. Door de ronde vormen kan zij de bekleding goed naar binnen slaan.
De losse strookjes worden met een boekschroef aan elkaar gehecht en kunnen vervolgens zo uitgewaaierd worden. Voor een alfabet is dit model zeker geschikt. Je ziet het ook veel in gebruik bij schilders- en interieurzaken als boekje met kleurenmonsters en stalen.
 


4. Miniature Tied Stick Binding à la pagina 81

Alisa Golden heeft voortgeborduurd op de originele binding van Daniel Kelm’s Wire-edge-binding.
Wat overeenkomt is dat het boekje gevormd wordt door katernen in de rug aan elkaar te knopen. De losse katernen bestaan uit een dubbelgevouwen blad waarin bij Alisa een karton geplakt wordt en in de vouw een stokje of i.d. ter dikte van het karton.
Bij Daniel Kelm zijn het katernen van een dikkere papiersoort en wordt in de vouw een ijzeren draad gelegd waar omheen geknoopt wordt. Via google kun je veel over hem en zijn werkwijze vinden.
Fem en ik zijn nu te werk gegaan volgens de beschrijving van Alisa Golden.

Fem heeft marmers en passe-partout karton gebruikt.
 
Ik heb tekenpapier, rood karton en fixative gebruikt.
Het tekenpapier heb ik om een dubbele laag karton gevouwen om de dikte van de stokjes, die ik in de rug wilde gebruiken, te verkrijgen. Daarna heb ik op de witte pagina’s via sjablonen, gekocht bij Wish, met chalkpoeder en viltstiften gekleurd. Vervolgens per tekening direct gefixeerd met Crystal Kote van Helmar, want anders veeg je de chalk meteen weer weg. Was erg leuk om te doen en tijdens het werken aan dit boekje, dat ik in eerste instantie vrij onnuttig vond, kwamen er steeds meer toepassings-ideeën in me op. Zeker ook bruikbaar voor werken met kinderen. En volgens mij kun je dit boekje steeds weer uitbreiden door er een nieuw katern aan vast te knopen.
Enkele pagina's uit het boekje van Ine.


C. Vouwwerk van Hedi Kyle en Ulla Warchol uit The Art of the Fold

Het Spiderbook, beschreven op pagina’s 137 t/m 140, nodigde uit om beeldend te realiseren.
Jopie vond in het tijdschrift Puur van Natuurmonumenten een foto van een dikke, vette spin, volgens haar zo’n eng beest, maar wel heel mooi. Dus pronkt deze spin op het voorplat van haar spiderbook

Het Spiderbook van Jopie wordt afgesloten met een waxdraad om een splitpen.
De spin bewaakt in zijn web ook vele weefsels van Jopie.



Spiderbook van Ine
Ik heb het spiderbook gemaakt van stroken Zaansch Bord. De sluitingsbandjes zijn bevestigd met kleine gele splitpennetjes. De foto van de spin, zwevend tussen hortensiabloemen, heb ik ooit gemaakt op een zomerse dag in augustus 2015.
Project van komende maand:
een Tied-binding à la Alisa Golden
of de Wire-edge-binding à la Daniel Kelm
of welke andere variatie dan ook.